Nieuws < Een omvormer kiezen voor je zonnepanelen
Een omvormer kiezen voor je zonnepanelen
Wie zonnepanelen installeert, heeft ook een omvormer nodig. Dit apparaat zorgt ervoor dat de opgewekte gelijkstroom omgezet wordt naar bruikbare wisselstroom voor het elektriciteitsnet. Maar hoe kies je nu de juiste omvormer voor jouw zonnepaneleninstallatie?
Een omvormer kiezen voor je zonnepanelen

Waar moet je rekening mee houden?

Er zijn verschillende factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een omvormer. Ten eerste moet je het totale vermogen van je zonnepanelen berekenen. Vervolgens moet je nagaan welke omvormer geschikt is voor dit vermogen. Daarnaast moet je ook kijken naar de efficiëntie van de omvormer, het type omvormer en de garantie die je krijgt van de producent.

Welke functies zijn er?

Er zijn verschillende functies die een omvormer kan hebben. Zo zijn er omvormers met een geïntegreerde DC-schakelaar, wat het onderhoud vereenvoudigt. Daarnaast zijn er ook omvormers met een geïntegreerde datalogger, waarmee je de prestaties van je zonnepaneleninstallatie kunt monitoren. Ook bestaan er omvormers met een geïntegreerde aardlekschakelaar en omvormers met een hogere beschermingsgraad tegen vocht en stof.

Heeft een warmtepomp onderhoud nodig?

Welk vermogen kies je?

De grootte van je omvormer moet afgestemd zijn op het vermogen van je zonnepanelen. Het vermogen van de omvormer moet minstens gelijk zijn aan het totale vermogen van de zonnepanelen. Kies je een omvormer met een te laag vermogen, dan haal je niet het maximale rendement uit je zonnepanelen. Een omvormer met een te hoog vermogen is dan weer duurder dan nodig. Een groter vermogen kan wel van pas komen wanneer je achteraf zonnepanelen laat bijplaatsen.

Laat je adviseren

Er komt heel wat kijken bij de keuze van je omvormer. Met de juiste omvormer kan je het maximale rendement uit je zonnepanelen halen. Het is daarom verstandig om je te laten adviseren. Wij helpen je om de juiste keuze te maken op basis van het vermogen van je zonnepanelen, je persoonlijke situatie en je budget. Daarna zorgen we voor een propere installatie van de omvormer en de zonnepanelen.