Nieuws < Zijn zonnepanelen nog rendabel? Alles wat je moet weten
Zijn zonnepanelen nog rendabel? Alles wat je moet weten
Overweeg je om zonnepanelen te installeren door de stijgende energieprijzen, maar twijfel je of dat nog wel rendabel is anno 2022? Wij leggen je uit waarom zonnepanelen nog steeds een goede investering zijn.
Zijn zonnepanelen nog rendabel? Alles wat je moet weten
Door de fors gestegen energieprijzen overwegen steeds meer mensen om te investeren in zonnepanelen. Geen slecht idee, want de sterke prijsstijgingen hebben het verwachte rendement van zonnepanelen tot wel 6 à 7 % opgekrikt op jaarbasis. En bijgevolg valt dan ook de terugverdientijd korter uit.

Daarnaast heb je als eigenaar van zonnepanelen ook recht op enkele premies. Bovendien betaal je voor je werkelijke afname. Dit is bijzonder voordelig voor wie veel van de opgewekte energie meteen verbruikt. Is dat niet het geval? Dan kan je dankzij een terugleveringscontract een vergoeding van je elektriciteitsleverancier krijgen voor het teveel aan opgewekte energie dat je niet verbruikt.

Sinds 1 januari 2021 krijg je ook een eenmalige investeringspremie van netbeheerder Fluvius om zonnepanelen te plaatsen. En dat tot 40% van de investeringskost. Er zijn wel enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen om recht te hebben op deze premie.

Nog meer voordelen

Investeren in zonnepanelen is dus nog altijd interessant, óók wanneer je een digitale meter hebt. Benieuwd naar nog meer voordelen? Wij zetten ze op een rij.

1. Kostprijs

Wat kosten zonnepanelen nu eigenlijk? Hoeveel een installatie exact kost, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het gewenste vermogen en het aantal panelen. Voor zo’n 6.500 euro heb je als gemiddeld gezin wel een goede installatie. Binnen gemiddeld 7 à 8 jaar hebben zonnepanelen zichzelf terugverdiend, ook met de nieuwe nettarieven.

2. Lange levensduur

De kwaliteit wordt steeds beter waardoor zonnepanelen langer meegaan. Zeker de nieuwste modellen hebben een levensduur van ongeveer 25 à 30 jaar. Daarnaast zijn ze ook onderhoudsvriendelijk.

3. Goed voor het milieu

Zonnepanelen dragen bij aan het klimaatneutraal maken van de stroomproductie. Bij een nieuwbouw en renovatie helpen zonnepanelen om de nieuwe EPB-eisen te behalen.

4. Gewapend tegen schommelende energieprijzen

Door nu te investeren in groene energie voor de komende 20 jaar, ben je ook beter beschermd tegen de schommelende energieprijzen en word je energieonafhankelijker. En dat is anno 2022 geen overbodige luxe.