Nieuws < Geothermische warmtepomp in houtskeletbouw
Geothermische warmtepomp in houtskeletbouw
Dupac is een producent van panelen voor houtskeletbouw. Voor hun nieuwe kantoren wouden ze als duurzaam bedrijf uitpakken met de nieuwste technieken. Hiervoor kwamen ze bij ons aankloppen. Projectingenieur Tom geeft meer uitleg over de installatie.
Geothermische warmtepomp in houtskeletbouw

Een zo hoog mogelijk comfort voor een minimum aan energie

Als je je als bedrijf bezighoudt met bio-ecologisch bouwen, kun je voor de eigen nieuwe kantoren natuurlijk niet achterblijven. Dat was ook het uitgangspunt van Dupac. “Ze wilden in hun nieuwe kantoren een zo hoog mogelijk comfort voor een minimum aan energie.”, zegt Tom. “Hiervoor haalden ze alles uit de kast. Ze gebruikten natuurlijk hun eigen panelen in de constructie en gingen ook voor de isolatie tot het uiterste. Om het plaatje compleet te maken, mochten we bij Aendekerk de technieken voorzien.”

Het dimensioneren van een geothermische warmtepomp

“De keuze voor een geothermische (bodem-water) warmtepomp om te verwarmen en koelen stond al vast.”, zegt Tom. “Wij namen de dimensionering en plaating op ons. Op basis van de plannen en de warmteverliesberekening dimensioneerden we het vermogen om te verwarmen op 11 kW. Het is belangrijk om deze berekening correct uit te voeren. Bij fossiele installaties op gas of stookolie zie je vaak te hoge vermogens om wat marge te hebben. Als je hetzelfde met een warmtepomp doet, gaat het verbruik van de installatie omhoog. Het vermogen is dan te hoog wat ervoor zorgt dat de warmtepomp vaak aan en uit zal springen. Een correct gedimensioneerde warmtepomp zal langer op een lager vermogen blijven draaien en zo veel minder energievretende start-stops kennen.”

Passief koelen met een geothermische warmtepomp

Voor de koeling is er een hoger vermogen van 19 kW nodig. “We merken dat oververhitting een extra aandachtspunt is door de goede isolatie van nieuwe gebouwen en de steeds warmer wordende zomers.”, legt Tom uit. “Als de warmte een keer binnen zit, krijg je die moeilijk weg zonder koeling. Een geothermische warmtepomp laat je toe om passief te koelen via de bodem. Hierbij moet de warmtepomp niet in werking treden maar wordt de warmte van het gebouw via de boringen afgevoerd. Dat kost veel minder energie dan actieve koeling via bijvoorbeeld airco’s.”

Totaalproject verhoogt het rendement

Naast de geothermische warmtepomp installeerden we bij Aendekerk ook het ventilatiesysteem type D, de zonnepaneleninstallatie, vloerverwarming en klimaatplafonds. “Voor ons is het fijn om het hele plaatje te mogen uitvoeren.”, zegt Tom. “Zo kunnen we alle onderdelen op elkaar afstemmen en het rendement nog verder verhogen. Zo maken we bijvoorbeeld optimaal gebruik van de zon door de zonnepanelen zowel naar het oosten, zuiden als westen te richten. Op die manier volgen we de zon doorheen de dag en kan de warmtepomp zoveel mogelijk werken op zelfgeproduceerde zonne-energie.”

De nieuwe kantoren van Dupac zijn een heuse showroom voor energiezuinig bouwen. Wil je weten wat wij voor jouw project kunnen betekenen? Contacteer ons voor een afspraak.