Nieuws < Je airco onderhouden: 3 tips!
Je airco onderhouden: 3 tips!
Heeft jouw airco afgelopen zomer op volle toeren gedraaid? Dan is het misschien wel tijd voor een nieuwe onderhoudsbeurt. Tijdens zo’n onderhoudsbeurt controleer je best het volledige systeem: de zuiverheid, de efficiëntie, de filters, enz. Hieronder vind je 3 nuttige tips voor het onderhouden van jouw airco.
Je airco onderhouden: 3 tips!
Een airconditioningsysteem heeft in het algemeen vrij weinig onderhoud nodig. Desondanks controleer je best of het systeem nog optimaal werkt. Een airco heeft namelijk een grote invloed op de luchtkwaliteit in jouw woning en bijgevolg ook op jouw gezondheid.

Hoe vaak je de airco moet controleren of onderhouden, hangt af van het gebruik. De draaitijd van de airco bepaalt voornamelijk hoe vaak onderhoud nodig is. De airco in een woning wordt niet op dezelfde manier gebruikt als die in een winkel of kantoor. Een airco is eigenlijk een lucht-luchtwarmtepomp. Hiermee kan je zowel koelen als verwarmen. Wie beide functies het hele jaar door gebruikt, zal de airco dus vaker moeten (laten) nakijken.

1. Hou je airco proper

Het onderhoud van jouw airco begint met het schoonmaken van het systeem. Zowel de binnenunit als de buitenunit kan je best af en toe afvegen met een vochtige doek. In sommige woningen is de binnenunit ingebouwd, wat het proces al iets makkelijker maakt.

2. Vervang de filters

Naast de schoonmaak, is het vervangen van de filters de makkelijkste opdracht om zelf uit te voeren. De filters kan je best jaarlijks en soms zelfs halfjaarlijks vervangen.

3. Stel je airco goed in

Het onderhoud is de ideale gelegenheid om de technieker te bekogelen met vragen over het systeem. In de andere richting is het voor de technieker een gepast moment om te evalueren hoe de klant het systeem gebruikt. In sommige gevallen kan de klant een airco op een andere manier bedienen om de installatie beter te laten presteren.

Je airco onderhouden: 3 tips!

Aendekerk installeert en onderhoudt airco's

Als installateur van duurzame technieken zoals airco, zonnepanelen en warmtepompen, beschikken we over veel ervaring met alle soorten airco’s. Vakmapschap en kwalitatieve afwerking staan telkens centraal bij Aendekerk. Na installatie, doen we een inschatting van wanneer het eerste onderhoud nodig is, afhankelijk van het profiel van de klant. Onze vakmensen kunnen steeds langskomen om het onderhoud uit te voeren. Daarnaast verlenen we ook graag advies aan klanten die liever zelf de handen uit de mouwen steken.

Heb je vragen over jouw airco of ben je op zoek naar een airco-installateur? Neem contact op voor meer informatie.