Nieuws < Is jouw woning geschikt voor een warmtepomp?
Is jouw woning geschikt voor een warmtepomp?
Een warmtepomp is een duurzame oplossing om je woning te verwarmen, maar het is belangrijk om rekening te houden met een aantal factoren voordat je besluit om een warmtepomp aan te schaffen. Gelukkig kan je met onderstaande tips jouw woning optimaal voorbereiden op de energiedoelstellingen van 2050.
Is jouw woning geschikt voor een warmtepomp?

1. Isolatie

Om te beginnen is het belangrijk om de isolatie van je woning onder de loep te nemen. Een warmtepomp behaalt een veel beter rendement in een goed geïsoleerd huis. Zo verminder je de energievraag en kan je het vermogen van de verwarmingsinstallatie hierop afstemmen.

Maar wat is ‘goed geïsoleerd’? Je kan het eenvoudig testen door de temperatuur van je cv-ketel op 50 graden te zetten. Blijft hierna jouw woning aangenaam warm tijdens de winter? Dan is je woning goed genoeg geïsoleerd voor verwarming op lage temperatuur.

2. Lage temperatuur verwarming

Daarnaast is het van belang om te kijken naar het type warmte-afgifte in je woning. Een warmtepomp werkt het beste in combinatie met vloerverwarming of lage temperatuurradiatoren. Warmtepompen werken namelijk het meest efficiënt bij lage temperatuur verwarming, wat enkel comfortabel aanvoelt in een goed geïsoleerde woning.

3. Voldoende elektrisch vermogen

Ook de capaciteit van de elektrische installatie is van belang voor de warmtepomp. Bij oudere woningen wordt de elektrische installatie in de meeste gevallen vervangen. In dat geval vraag je best ook om meer vermogen aan de netbeheerder. Samen met zonnepanelen zal je echt de vruchten plukken van jouw installatie.

Klaar om een warmtepomp te installeren?

Verder is het van belang om te kijken naar de beschikbare plaats in de technische ruimte. Een warmtepomp neemt namelijk aanzienlijk meer ruimte in beslag dan een cv-ketel. Maar maak je geen zorgen, we komen graag langs om de opties voor jouw woning te bekijken. We onderzoeken samen of jouw woning al geschikt is voor een warmtepomp en of voorafgaande renovaties zijn aangeraden. Contacteer ons met al jouw vragen.