Nieuws < “Hoeveel airco units heb ik nodig?”
“Hoeveel airco units heb ik nodig?”
Meer en meer vind je airconditioning terug in de Belgische woonkamer, vooral omdat de zomers steeds warmer worden. Maar hoe bepaal je hoeveel airco's je nodig hebt om bij elke temperatuur een comfortabel binnenklimaat te creëren? In dit artikel delen we enkele tips.
“Hoeveel airco units heb ik nodig?”
De mate waarin een woning opwarmt is sterk afhankelijk van de oriëntatie van de gevels, isolatie, ramen en deuren. Ook per ruimte kan de temperatuur enorm verschillen in de zomer. Dit hangt onder andere af van de ligging in de woning, de grootte van de ruimte, de extra warmte van elektronische toestellen in de ruimte, lichtinval, het aantal mensen in de ruimte, enz.

Bepalen welke ruimtes je wilt koelen

Heb je een of meerdere gevels die veel zon moeten verdragen in de zomer? Misschien zelfs met grote raampartijen? Dan is airconditioning geen overbodige luxe. Om te weten hoeveel airco units je best laat installeren, bepaal je eerst welke ruimtes je wil koelen. Misschien blijven de slaapkamers gespaard van de warmte en worden de keuken en de woonruimte enorm warm, of net omgekeerd. Misschien speel je liever op safe en wil je jouw volledige woning voorzien van airconditioning. Het is allemaal mogelijk.

Het koelvermogen bepalen

Wanneer je weet in welke ruimtes je het binnenklimaat wil verbeteren, kan je de oppervlaktes berekenen. Op basis hiervan bepalen we het nodige koelvermogen. Dit geeft aan hoeveel warmte de airco-installatie per uur kan verwijderen. Gemiddeld heeft een installatie tussen de 30 en 50 Watt koelvermogen nodig per kubieke meter. Een aircosysteem met een te laag koelvermogen zal niet in staat zijn om een kamer voldoende af te koelen, terwijl een airco met een te hoog koelvermogen zorgt voor energieverspilling. De exacte berekening hangt af van verschillende factoren.

Graag een voorstel op maat?

Het aantal nodige airco-units is voor iedere woning anders. Een eenduidig antwoord bestaat niet. Daarom maken we bij Aendekerk steeds een voorstel op maat, gebaseerd op jouw behoeften. Ons team van ervaren HVAC-installateurs gaat tot het uiterste om jouw woning te voorzien van een betrouwbaar aircosysteem. Neem contact op voor een afspraak, of kom langs in onze showroom in Bree en ontdek de verschillende soorten airco.