Nieuws < Ventilatie bij een renovatie
Ventilatie bij een renovatie
Een renovatie is een spannende stap om je huis te transformeren en te verbeteren. Of je nu een ouder huis opknapt of een nieuwe uitbreiding toevoegt, een renovatie brengt nieuwe mogelijkheden en comfort in je woning.

Wanneer je renoveert volgens de huidige normen en wetgeving, zijn isolatie en luchtdichtheid enkele belangrijke puntjes om af te vinken. Daarom is ventilatie een cruciaal aspect om je gezondheid en comfort in huis te waarborgen. In dit artikel leggen we uit waarom ventilatie na renovatie van essentieel belang is en welke systemen geschikt zijn voor deze taak.
Ventilatie bij een renovatie

Het belang van ventilatie na renovatie

Wanneer je goed isoleert, komt er minder lucht in huis via spleten en kieren. Het is positief dat er op die manier minder warmte verloren gaat, maar het nadeel is dat er geen frisse, gezonde lucht in huis komt. Daarom is het belangrijk om op een gecontroleerde manier frisse lucht aan te brengen via ventilatie. Het juiste ventilatiesysteem draagt bij aan:
  • De algemene luchtkwaliteit: ventilatie verwijdert schadelijke stoffen en allergenen via een filter, wat de luchtkwaliteit verbetert en de gezondheid van je gezin bewaakt.
  • Vochtregulering: voorkom vochtproblemen en schimmelvorming door overtollige vochtigheid te verminderen.
  • Comfort: ventilatie zorgt voor een constante toevoer van zuivere lucht en een afvoer van ‘vervuilde’ lucht.
  • Energie-efficiëntie: goede ventilatie kan helpen de energie-efficiëntie van je huis te verbeteren, wat resulteert in lagere energierekeningen.

Soorten ventilatiesystemen bij renovatie

Bij het kiezen van een ventilatiesysteem na renovatie moet je rekening houden met de grootte van de woning, je specifieke behoeften en het beschikbare budget. Hier zijn enkele opties:
  • Ventilatiesysteem C
    Bij een systeem C wordt de verse lucht aangevoerd via ventilatieroosters in ramen of deuren. Dit noemt men natuurlijke toevoer. De afvoer van vervuilde lucht gebeurt mechanisch. Het nadeel van dit systeem is dat men geen controle heeft over de temperatuur van de toegevoerde lucht, waardoor in de winter koude lucht binnenkomt en in de zomer warme lucht. Dit is minder energie-efficiënt.
  • Ventilatiesysteem D
    Bij een systeem D spreekt men van mechanische toe- en afvoer. Hier komen geen roosters aan te pas. Met warmteterugwinning wordt de warmte van de afgevoerde lucht overgedragen naar de toegevoerde lucht. Hierdoor blijft de energie-efficiëntie behouden. Het nadeel is dat dit systeem meer ruimte in beslag neemt, wat moeilijk kan zijn bij een renovatie.
Zoals je merkt, is ventilatie niet alleen een essentieel aspect van een gezonde en comfortabele woning, maar het is ook van groot belang voor de energie-efficiëntie. Het kiezen van het juiste ventilatiesysteem na renovatie is een belangrijke beslissing. Als ervaren installateur helpen we bij het selecteren en installeren van het meest geschikte systeem voor jouw situatie.

Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvende offerte met persoonlijk advies.