Wat is een warmtepomp?
Een warmtepomp is een milieuvriendelijke oplossing waarbij aardwarmte en buitenlucht worden omgezet naar warmte. Deze warmte wordt vrijgegeven in het verwarmingssysteem dat met de warmtepomp is verbonden. Dankzij deze techniek wordt warmte geproduceerd op een natuurlijke manier waar weinig tot geen fossiele brandstoffen voor nodig zijn.
Warmtepomp: nieuwbouw of renovatie?
Een warmtepomp wordt vooral gebruikt in nieuwbouw- of renovatieprojecten, bijvoorbeeld in combinatie met vloerverwarming. Wil je een warmtepomp in je bestaande woning? Dan kijken we met een kritische blik naar de mogelijkheden. Want is je huis bijvoorbeeld slecht geïsoleerd? Dan heb je voortdurend last van warmteverlies waardoor je warmtepomp continu in werking is. Hierdoor is het rendement minder en dus vaak niet interessant. Kortom: iedere woning is anders.
1. Dimensionering: instellingen apart regelbaar per ruimte.
Door de woning te analyseren (nieuwbouw of renovatie) en de noden van de klant de analyseren, brengen we in kaart naar welk comfort de klant op zoek is. Moet de badkamer apart regelbaar zijn? Dan voorzien we naast vloerverwarming extra wandverwarming in de badkamer, zo is ze (nog) sneller opgewarmd.
Een andere mogelijkheid zijn klimaatplafonds waar zowel warm als koud water doorheen loopt. Zo is je ruimte heerlijk koel tijdens de zomer en omgekeerd tijdens de winter! Iedere zone is ook apart (passief) regelbaar. Zijn er bijvoorbeeld veel ramen in de keuken of woonkamer? Dan is ook hier een klimaatwand interessant. Op basis van de input en wensen van de klant, wordt er een aangepaste dimensionering voorgesteld.
2. Installatie: planuitwerking voor iedereen
Vervolgens wordt de volledige installatie in een plan uitgewerkt. Van de technieken die we toepassen tot waar de warmtepomp wordt geïnstalleerd, de klant weet precies hoeveel ruimte de installatie in beslag neemt.
Alle personen die worden betrokken bij de installatie, krijgen ook een duidelijke omschrijving terug van wat er moet gebeuren. Zo weet de elektricien waar plaats moet voorzien worden voor de thermostaat. Of waar de elektriciteitskast met stroomvoorzieningen moet komen. En niet te vergeten: waar de internetaansluiting moet voorzien worden zodat we de installatie online op een afstand kunnen opvolgen. De loodgieter en dakwerker weten ook precies waar de leidingen en afvoer voorzien moet worden.
Het plan wordt zo uitgewerkt waardoor iedereen weet wat er moet gebeuren. Miscommunicatie wordt uitgesloten en de installatie van de warmtepomp zit vanaf de eerste keer juist.
3. Opvolging: planuitwerking voor iedereen
Plan goedgekeurd? Dan is het tijd voor het echte werk! Want naast de installatie van de warmtepomp, maken de vloer-, wand- en plafondverwarming ook deel uit van de installatie.
Ook deze planning en bijkomende afwerking nemen we graag voor onze rekening. “We hebben al meerdere keren een volledige planning voor een nieuwbouw opgesteld.”, vertelt Hans, zaakvoerder van Aendekerk. “Moet er bijvoorbeeld een deurscharnier in de vloer ingebouwd worden? Dan zorgen we dat er op die plaats geen vloerverwarming komt te liggen. Het zijn de allerkleinste praktische zaken die we graag tot onze verantwoordelijkheid nemen. We zien onszelf als werfleider, we managen alle taken van begin tot einde.”
4. Dienst na verkoop: altijd plan b voorzien.
Is de installatie en alles wat erbij komt kijken achter de rug? Dan begint het echte werk: ervoor zorgen dat de warmtepomp is afgestemd op de woning. Iedere woning is anders, daarom is het ook zo belangrijk om dit in het begin wekelijks bij te sturen. Zo weten we wat de installatie verbruikt en waar we kunnen optimaliseren. De opvolging doen we van op een afstand in ons atelier. Merkt ons systeem een fout op? Dan krijgen we intern een melding, nog voordat de klant zelf een probleem ondervindt.
Is het probleem afkomstig door een handeling van de klant? Dan brengen we ze persoonlijk op de hoogte en leggen we uit hoe het probleem is ontstaan. Tegelijkertijd is dit het geschikte moment om de klant de vraag te stellen of alles duidelijk is. Of er nu interne meldingen zijn of niet, om de zoveel tijd brengen de we klant persoonlijk op de hoogte van de bijsturingen die we hebben gedaan en welke (positieve) invloed dit heeft op hun verbruik.
Bijsturing: klant bespaart 10% uit van zijn verbruik
Is er onverwachts een defect? Dan is er geen reden tot paniek. Iedere warmtepomp krijgt een noodoplossing ingebouwd die we op afstand kunnen activeren. Zo geven we onszelf de tijd om te ontdekken waar het huidige probleem zich situeert en ondervindt de klant geen hinder. De doorlooptijd bij het vinden van een oplossing is kort, daar besteden we bewust veel aandacht aan. Zo krijgen worden huidige projecten on hold gezet en krijgen incidenten voorrang.